ترافیک هوایی اروپا در معرض فروپاشی ناشی از اعتصاب ATC

اعتصاب کارمندان بخش کنترل ترافیک هوایی، اقتصاد و ترافیک هوایی اروپا را با مشکلات جدی روبرو کرده است

ترافیک هوایی اروپا در معرض فروپاشی ناشی از اعتصاب ATC

گسترش هشداردهنده‌ی اعتصاب در بخش کنترل ترافیک هوایی (ATC) در سراسر اروپا، صدمات زیادی را به خطوط هوایی، مسافران و کسب و کار آن‌ها وارد کرده است. سال ۲۰۱۸ تبدیل به یکی از بدترین سال‌های اروپا شده است. شرکت‌های هواپیمایی عضو A4E تا به این نقطه از سال مجبور به لغو نزدیک به ۵۰۰۰ پرواز شدند که ۷۸۴۰۰۰ مسافر در کشورهای مختلف اروپا را تحت تاثیر مستقیم خود قرار داده است. علاوه بر این، میلیون‌ها مسافر نیز با تاخیرهای ناشی از تغییر در مسیرهای هوایی و پشتیبان گیری‌های مواجه شده‌اند.

یورو کنترل (Eurocontrol) اعلام کرده است که ۳۹۰۰۰ پرواز (حدود ۳۰ درصد از کل تاخیرهای رخ داده در مسیر در ماه مه) به دلیل اعتصابات ATC دچار تأخیر شده‌اند. همچنین، کل تأخیر در سال ۲۰۱۸، برابر با ۵۳٪ در مقایسه با تاخیرهای ناشی از اعتصاب‌ها و کمبود ظرفیت سال ۲۰۱۷ بوده است (۱۴میلیون و ۳۰۰ هزار دقیقه در سال ۲۰۱۸ در برابر ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دقیقه در سال ۲۰۱۷).

اعتصاب‌های ATC تأثیر زیادی بر مشتریان، اقتصادهای اروپایی و محیط زیست دارد. آن‌ها، این اصل را که انسان‌ها و کالا اجازه دارند به صورت آزادانه در سراسر اروپا حرکت کنند را نقض کرده‌اند؛ زیرا:

سفرهای مشتریان و زنجیره‌های تامین کاله به شدت دچار اختلال شده‌اند.
تغییر مسیرها در خطوط هوایی برای جلوگیری از ورود به فضاهای هوایی بسته باعث شده است که پروازها، طولانی تر شوند و هواپیماها سوخت بیشتری مصرف کنند؛ همین موضوع منجر به بیشتر شدن انتشار گاز دی اکسید کربن می‌شود.
لغو پروازهایی که به مقصدهای برتر تعطیلات انجام می‌شوند تاثیر زیادی بر بخش گردشگری گذاشته است و موجب به خطر افتادن کسب و کارهای کوچک و متوسط شده است.
شرکت‌های هواپیمایی باید به خاطر تاخیرها و رزرو مجدد پروازها به مسافران خود غذامت بپردازند؛ این کار باعث شده است که برنامه‌های سفر مشتریان و عملیات شرکت‌های هواپیمایی به شدت دچار اختلال و بی نظمی بشود. شرکت‌های هواپیمایی حق ندارند که از هزینه‌ها را از خدمات دهندگان ATC که مسبب این مشکلات شده‌اند، باز پس بگیرند.

PwC گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد هزینه‌های اقتصادی اعتصاب‌های ATC در اتحادیه‌ی اروپا در خلال سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ برابر با ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو بوده است. در تابستان گذشته، کمیسیون اروپا اعلام کرد که از سال ۲۰۰۵، در حدود ۳۵۷ اعتصاب در بخش کنترل ترافیک هوایی در اروپا صورت گرفته که ۲۵۴ مورد آن در فرانسه اتفاق افتاده است.

ویلی والش، مدیر اجرایی IAG، گفت:

IAG و رایان ایر در حال برنامه‌ریزی برای طرح شکایتی در این مورد به کمیسیون اروپا هستند؛ زیرا اعتصاب ATC بزرگ‌ترین چالشی است که برای صنعت ما رخ داده است. آن‌ها ترافیک هوایی اروپا را نابود می‌کنند و تأثیر زیادی بر مصرف کنندگان دارند. این اعتصاب، عامل اختلال برانگیز بسیار ناخوشایندی است که بر همه‌ی شرکت‌های هواپیمایی تاثیر می‌گذارد، ولی بیشترین تاثیر منفی آن بر گردشگری و اقتصاد اسپانیا بوده است.

اعتصاب های مداوم توسط کارکنان ATC در مارسی تاثیر نامطبوع و نامتناسبی بر شرکت‌های هواپیمایی که در آسمان بارسلون پرواز می‌کنند، داشته است؛ چرا که آن‌ها بیشتر پروازهایی را که در فضای هوایی مدیترانه انجام می‌دهند، کنترل می‌کنند. این موضوع برای «Vueling» به این معنی است که ۵۰٪ از پروازهای آن تحت تاثیر اعتصاب‌ها قرار می‌گیرند. اتحادیه اروپا حالا باید از حقوق مصرف‌کنندگان محافظت و از وارد شدن آسیب‌های طولانی مدت به اقتصادهای اروپایی جلوگیری کند.

مایکل اولیری، مدیر اجرایی رایان ایر، گفت:

این اختلالات، غیر قابل قبول هستند و ما خواستار اتخاذ اقدامات فوری و قاطع توسط دولت‌ها و کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا هستیم تا اطمینان حاصل شود که خدمات‌دهندگان ATC، همگی از کارکنان بخش ترافیک هوایی هستند و پروازهای خارجی که بر فراز منطقه‌ی هوایی انجام می‌شوند، تحت تاثیر اعتصاب‌های ملی قرار نمی‌گیرند؛ این موضوع بارها و بارها در فرانسه اتفاق افتاده است.

اکنون که صدها پرواز به طور روزانه در نتتیجه‌ی اعتصاب ATC و یا به خاطر ناکافی بودن تعداد کارکنان ATC در اروپا لغو می‌شوند، اپراتورهای ATC در اروپا دیگر به نقطه‌ی سقوط نزدیک شده‌اند. این وضعیت به ویژه در روزهای آخر هفته بیشتر به چشم می‌خورد که کارکنان ATC در انگلیس و آلمان از بهانه‌هایی مانند شرایط آب وهوایی نامناسب یا حسن تعبیرهایی مانند «محدودیت‌های ظرفیتی» استفاده می‌کنند؛ اما حقیقت این است که آنها کارمند ATC کافی در اختیار ندارند تا به این حجم از پروازهای برنامه‌ریزی شده، خدمات رسانی کنند.

دولت‌های انگلستان و آلمان و نیز، کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا باید اقداماتی عاجل اتخاذ کنند، در غیر این صورت هزاران پرواز دیگر و برنامه‌های میلیون‌ها مسافر، مخصوصا در اوج ماه‌های ژوئیه و اوت مختل خواهد شد؛ مگر این که به بحران کارکنان ATC توجه شود.

A4E، در واکنش به ادامه‌ی اعتصاب‌های ATC، پیشنهاد کرده است که یک دوره‌ی اخطار ۷۲ ساعته‌ی اجباری برای کارکنانی که مایل به اعتصاب هستند در نظر گرفته شود تا به این وسیله، از پروازهای خارجی که بر فراز منطقه‌های پروازی انجام می‌شود محافظت و در عین حال، تضمین شود که این عمل بر خدمات محلی تاثیر نمی‌گذارد؛ و در هر صورت خدمات، به صورت حداقلی، ارائه می‌شود.

شکایت‌های IAG و رایان ایر بر این مبنا تدوین شده است که در نتیجه‌ی عدم محافظت کافی از پروازهایی که بر فراز فرانسه انجام می‌شود، قانون اتحادیه‌ی اروپا نقض شده است.

توماس رایانرت، مدیر عامل A4E، بیان کرد:

ما طی چند ماه گذشته، همکاری‌هایی سازنده و کاملا فشرده با مقامات دولتی و پارلمان فرانسه داشتیم تا به یک راه حل پایدار و بلند مدت برای این موضوع دست یابیم. در این زمینه، ما از طرف همه‌ی مسافران‌مان از دولت فرانسه می‌خواهیم که اقدامی جدی برای حل این مشکل انجام بدهد.

مشتریان می‌توانند با امضای درخواست A4E به صورت آنلاین، از سیاست‌مداران اتحادیه‌ی اروپا درخواست کنند که سریع‌تر تصمیم لازم را بگیرند. این پرونده تا پایان سال ۲۰۱۸ تسلیم مقامات مربوطه در بروکسل، پایتخت اتحادیه‌ی اروپا، خواهد شد.

 

منبع : کجارو